Pengembaraan ke Vietnam 14 – 18 Feb 2018

Pemgembaraan ini adalah untuk memenuhi undangan ex-student aku, Abdul Goni yang tinggal di Ho Chi Minh @ Saigon, Vietnam. 14 Feb 2018 Aku balik ke Kuala Lumpur daripada Kuala Kangsar naik ETS pukul 7.25am. Tiket pun baru beli semalam. Aku nak ke Vietnam malam ini. Sampai KL, aku pusing-pusing NU Sentral sekejap (sebelah KL Sentral. Lepas tu baru la aku balik ke rumah nek LRT. Ramai pulak orang (buat-buat lupa pulak ujung minggu nie Tahun Baru Cina kan)
Malam tu aku naik ERL daripada Bandar Tasik Selatan (BTS) ke KLIA 2, tiket tak semurah dulu waktu aku sekolah menengah, hehe. Sampai di KLIA 2 dalam pukul 9.15pm, aku pun berjalan la kejap kt KLIA 2 tu, pegi Family Mart beli travel plug (rase macam tiap2 kali trip, aku beli, sigh). Aku beli aiskrim, makan-makan, nak hilangkan nervous naik flight (percayalah, walaupun aku byk kali travel, tapi naik flight tetap aku takut). Pegi Uniqlo tengok baju, cantik dia punya wind breaker, tapi sebab aku bukan nak ke negara sejuk, tidak lah aku beli.
Tak lama lepas tu aku check in beg (walaupun bawak begpack Deuter yang besar tu, tapi nak rasa bebas sikit, aku beli jugak luggage, kalaa utak selalunya aku angkut je naik flight. Tapi rasa macam tak bebas, nak usung la dari bawah sampai atas flight, lepas tu bawak turun pulak. So sangat selesa walaupun beg aku tak berat mana la pun.) Pukul 11.43pm, naik kapal terbang dah. Lepas penerbangan 2 jam, aku sampai la di Vietnam (beza waktu kat sana, awal 1 jam daripada Malaysia) Sampai sana, aku la beli simcard sebab phone aku tak boleh connect dengan wifi airport walaupun dah cuba berkali-kali. Lepas itu, barulah aku mesej Goni untuk ambik aku kat airport (For your information, aku dengan Goni sembang guna facebook messenger je, I don’t have his phone number)
Dia sampai la amik aku kat airport tu, sembang-sembang la dengan dia, bertahun jugak tak jumpa dia nie. Naik motor dia nie, dia bawak pusing town sekejap, lepas tu singgah McDonald minum-minum (aku order Fillet O Fish je, dan goni kata ok, halal, maka aku pun makan jew) kejap sebelum dia hantar aku ke hotel.
Lepas makan, dia hantar ke hotel, aku mandi-mandi, tukar baju, tidur la untuk kumpul tenaga untuk esok.