Hutang dan Belanja




Jerit ramai-ramai!! Aku suke arinie sebab semalam payment aku dah masuk lepas 2 bulan tertangguh. Macam biasa la plan itu ini nak beli bagai. Korang pun mesti ade masalah yang sama kan kalau time-time dapat gaji. Nafsu mula menular dalam diri.

Tapi aku seronok dapat gaji nie sebab aku nak bayar hutang-hutang tertunggak aku. Korang tau time aku sengkek takde duit, buleh lagi beli baju melayu (baju raye). Al-Maklum la kan tengah-tengah puasa nie, feeling-feeling nak beli baju raye sangat la hebat. Lagi hebat sebab aku beli baju raye time puasa pertama yea, kelass. Beli dengan bonda ayam tersayang ku, Jumie Samsudin. Cantek jugak baju yang die rekomen kat aku tu, alang-alang depan mata, order la teruskan.

yang mane satu yang cantek yea, biru ke merah?

Kalau geng-geng pompuan lagi la banyak katenyer baju raye diorg. Satu untuk pakai raye pertama, satu untuk pakai raye kedua, yang nie pulak raye ketiga. Sib bek aku laki, beli satu cukup dah.

Kembali kepada cerita asal, bukan itu je yang aku kene bayar, macam-macam lagi nak pegi bayar. Tapi nasib baik lah lepas tolak-tolak semua, masih ada baki lagi. Alhamduillah. Aku selalunya tak akan berhutang kalau tau tak ada duit, tapi untuk sesetengah keadaan, aku benarkan untuk diri aku berhutang, gitu. Jadi kalau nak berhutang, pastikan anda mempunyai wang untuk membayar balik, kalau tak nanti, mana kau nak carik duit. Rompak bank? Cantek muke kau??

Jadi peringatan kepada semua, kalau ada duit berjimat-jimat la, jangan boros nak-nak pulak time-time puasa dengan nak raya nie (walaupun bukan bulan puasa kene jimat jugak ok). Time puasa korang akan tergoda dengan makanan-makanan yang sedap kat bazar tu. Time raya korang akan lagi tergoda dengan macam-macam lagi benda contohnya kueh raya, baju raya, duit raya, macam-macam lagilah. Jadi jagalah perbelanjaan anda untuk bulan Ramadhan dengan Syawal yang bakal menjelang tiba nie yea.

Korang beli baju raya macam mana pulak tahun nie?

Comments

Jumie Samsudin said…
NO DUIT RAYA TAHUN INI :)
azren said…
baik bonda..hehehe

Popular Posts