Bulan Puasa 2011

Selamat berpuasa kepada semua yang sudi membaca blog ini, ape yang korang buat untuk puasa nie? harapnyer perbanyakkan lah amal ibadah dan kawal nafsu dalam menempuh ujian yang kian mendatang dalam hidup ni. Kalau cerita bulan Ramadhan nie memang tak lengkap la kalau tak cerita juadah untuk berbuka atau besahur betul?

Bersahur dan berbuka puasa, dua perkara yang sangat signifikan dalam bulan nie, malah setiap orang ade cerita dia. Setiap orang ada cara dia, student dengan cerita saving duit time nie dengan berbuka dekat masjid (masjid USM, hehehe). Ade jugak orang bekerja buat macam tu, tak salah, malah lagi bagus sebab lepas makan boleh terus solat magrib, jemaah lagi tu, besau pahale. Untuk yang dah berkeluarga ade ceritanya, untuk bujang ade ceritanya. Dan sekarang aku nak cerita pasal aku di bulan Ramadhan nie. Aku sah-sah la still student, cume nak berbuka dekat masjid tu macam dah malas sikit nak buat, maybe sebab dah takde geng kot. Takpe, aku berbuka kat bilik selalunya. Selalunya aku akan berbuka dengan roti dan buah kurma dengan air susu.

Roti dengan jem, Kurma dengan Susu, feeling2 diet..hehehe

Tapi macam hari nie aku ade duit lebih jadi aku buat la Nachos sendiri katenyer, nachos nie makanan Mexico gitu, aku nak buat sebab ala-ala senang, tak yah masak pape, tabur-tabur siap. Ape? Rasa dia?? Sedap gak la. Mau try?? Senang je nak buat.


Nachos versi Zaren

Bahan-bahannyer
Sekotak KFC dinner @ Snack Plate
Sekotak cheesy wadges (ask for extra mayo and cheese)
Sebungkus Cachos (BBQ or Curry flavor terpulang)
Sebotol Sos Lada Hitam dengan Sos Cili Padi.


Cara nak buat??
1. Memula racik-racikkan seketul ayam atau 2 ketul ayam sekali, ikut korang nak banyak mane. Kalau aku amik seketul je, lagi seketul simpan untuk bersahur (gituukan, hidup student uols)

2. Lepas racik tu, masukkan Sos Lada Hitam dengan Cili Padi tu, cukup untuk bagi ayam tu jadi macam pes. Kacau-kacau dan kacau.

3. Korang bukak Cachos tu, letak dalam pinggan, jangan banyak-banyak, sikit-sikit dulu, lepas letak tu, korang letakkan ayam yang dah racik tu atas cachos tu, sikit-sikit jugak, then tutup dengan cachos tu lagi, lapis pulak dengan cheesy wedges yang dibeli sekali dengan ayam KFC tadi, susun cantik-cantik. Lapiskan lagi dengan cachos tu.

4. Agak-agak pinggan korang tu dah penuh, korang abis kan lah baki ayam yang diracik tu kat atas lapisan cachos yang teratas tadi. Lepas tu, saat yang dinanti aku, korang tuang pulak cheesy wedges nyer cheese tadi kat atas sebagai finishing touch. Haiyooo, kecur air liur aku..

Dengan itu siap lah Nachos versi budget daripada Zaren. Makan sikit je, jamin korang kenyang, tak caya korang try la. Nah, sekali lagi aku tayang nachos versi aku hehehe, slamat mencuba



*Korang berbuka ape pulak??

Comments

Popular Posts