Mak Yong

Mak Yong, salah satu seni tarian tradisional yang terdapat di semenanjung Malaysia. Banyak lagi tarian tradisional lain mcm zapin, kuda kepang, gamelan dan lain-lain (banyak lagi rasanya, xtau). Makyong nie berasal dari kawasan kelantan dan cara persembahannya sangat menarik.

8-9 November 2008 lepas, Istana budaya dengan kerjasama Dewan Budaya USM mempersembahkan pementasan Mak Yong: Raja Besar Senyanya. Nampak jugak iklan kt buletin board, rasa nk pegi tp malas sbb ikut kan plan awal balik dah ari jumaat tue. Tp tukar plan, Balik ari isnin. Nak ajak kawan mane la diorg nk tgk bende2 nie (xsume suke tgk bende2 mcm nie, kalo ade pn sbb nk teman kawan). Then suddently mase gi pasar malam, rusdy ajak aku gi tgk skali makyong malam tue. Pucuk dicita ulam mendatang la kan. So kitorg cepat2 gi pasar malam, then sempat lpak McD jap beli ice cream then balik bersiap.

Makyong: Raja Besar Senyanya

Buat pertama kali aku menonton pementasan makyong, sebelum nie mase skolah rendah slalu gak aku mengikut rombongan sekolah nengok teater kat Auditorium DBKL ngan Matic Studio, tgk citer mcm Siti di Alam Fantasi, Tiang Seri Tegak Berlima (satu-satunya teater org dewasa yanga ku tgk mase kecik), ngan lg 2-3 teater kanak-kanak lain. Makyong xpenah langsung.

Yang aku respek nyer, dalam makyong :Raja Besar Senyanya nie xde potong2, malah die punye citer sangat klasik. Then diorg gune lak peralatan muzik tradisional, menghidupkan lagi suasana pementasan makyong tue. Yang best nyer makyong nie, diorg cmpr penggunaan kata BI mcm slow2, stop, ngan ada unsur2 moden dalam citer die (xterikat pada yang asal). Pelakon yg didatangkn khas dari Istana Budaya nie memang menjiwai watak, yang mengejutkan aku, pelakon untuk watak Raja Besar Senyanya nie asal orang kedah, tp sangat fluent ckp kelantan. Pementasan mula dalam pukul 8.45 abis dalam 11.10 malam.

memang best sebangai pengalaman pertama. FYI, esok malam nyer aku pegi tgk lg, tp kejap je la sbb nk teman D pegi lepak McD. Janji dapat dengar lagu die dh cukup untuk puaskan hati aku. So itu la pengalaman aku tengok pementasan Makyong, lg pn dekat je ngan aku, free lak tue, jdk aku gi la tgk, peluang mcm nie jgn di sia-siakan. Tengok la budaya tempatan yg asing dari kita jadi kita dapat memahami dan menikmati budaya negeri lain. Jangan dok sayang sangat ngan budaya kenegerian kita. Sebab aku rasa xkemana kalau bwk kan sgt budaya kenegerian nie. Budaya yang patut org kita pentingkn n kuatkan ialah budaya Malaysia. baru negara kuat.

Jadi bukak la minda anda2 di luar sana. Jgn smpi nk tgk budaya negeri lain pun xnk sbb syng sgt ngan budaya negeri asal. Xperlu semua tue. Then bila org citer pl budaya lain, "owh, org kami panggil benda nie lain". Fine kalau nk bgtau kelainan bahasa tp tolong jgn anggap budaya negeri lain totally different from us. We just the same, budaya kenegerian xkemana kalo bawak pn.

Aku org KL tp leh je terima budaya lain, bukan aku amal kan, tp sekadar memahami budaya tue dh cukup. So kita x dicemuh. Be flexible right?

k la , maaf xde gmbr (aku xde kamera, ssh nk amik gmbr2 nie)

Comments

Teja said…
aku trtanya2, kalo kelantan ada tarian mak yong n johor kuda kepang, selangor tarian apa yek? KL tak yah cakap la street dance jer yg ada....hehe
azren said…
btul2, satu persoalan yg bleh di kaji, masih ada ruang untuk mengkaji..hahaha

Popular Posts