Aku bkn BOHSIA BKN BOHSIA!!!

al kisah, aku dh taip pnjg2 psl 1 movie yg aku best. Citer "Queens of Langkasuka". Penat2 tulis skali internet putus dowh. Aku blk umah nie aku bkk blk, sib bek la die save dlm draft, aku edit2 skali ilanbg sume yg aku tulis, tggl gmbr2 je. Alahai, penat2 aku tulis, hilang, mmg rs mcm nk hentak je kmptr nie dowh!!!

Tp xpe, kite gi ke review filem yg len plak. Citer "Bohsia, Jgn Pilih Jalan Hitam"

Aku tgk citer nie pd mulanya sekadar nk memenuhi permintaan nok. Sbb die nk sgt tgk citer nie. aku pn bedal la. Blk2 kt putra nie, abg aku pn ajak tgk gk. For me it's not a suprise sbb abg aku nie mmg semangat ade semangat nasional yg tinggi lg dr aku. Bedal je la wei.

Mmg utk org mcm aku aku xbrape nk minat filem nie. Tp kite perlu la tgk plak dr sudut yg lain, so ade la bende gk kite dpt dr tgk citer nie btul?. jgn kite tgk kosong je.

Citer nie psl kehidupan mat rempit yg sgt ade life kunun nyer. SUka suki kesana-sini dgn motor kesaygn diorg. Tp kite jgn judge org suke2, ingat k, masing2 ade kehidupan diorg, sbb tue pengarah siap bgtau jgn pilih jln gelap@ hitam.

aku cumenk kongsi psl citer nie dr sudut sosiolinguistik je. Best menarik utk dibuat perbandingan dlm sebuah filem melayu. Klo filem Bi kite bleh dpt citer My Fair Lady ngan Gooseford Park. So Dr gaya perbualan si Bohsia (Nabila) ngan si perasan aYu (sape tah name die yg nek keta perdana tue) kite nmpk beza percakapan die.

antara perkataan yg byk digunakan oleh klas bawahan ialah perkataan yg dipotong (separuh).
contohnyer

Lu gi mam dowh = Lu gi mampus la wei!

byk lg ayat2 die, dn utk klas perkataan lak, aku minat ngan perkataan die mcm

WakLu! - Hek eleh!

DowH! - Penegas

LaA! - DAA!! (in english) n kata Penegas

dalam scene kejar mengejar antara symsul n acai. Lpas tue, acai ade ckp kt minah die yg

Lu pnye jamban besar dowh = bontot ko besar@ berat la ko nie...

so diorg sendiri ade gune metafora gk dlm perbualan, jdk bersopan jgk la diorg nie kan? judge ur self..

so, bg aku sume ok utk citer nie. Jdk Sokong la industri perfileman negara.

Comments

Popular Posts